zzakupy
Zwroty i reklamacje. Co warto wiedzieć ?
29 kwietnia 2021
To drażliwy temat dla wielu przedsiębiorców prowadzących swój biznes w Internecie. Istnieją dwa podejścia: przyjmuję, co leci oraz tylko nie zwrot! Posiadając sklep internetowy, chcąc-nie chcąc jesteśmy skazani na obsługę zwrotów i reklamacji.
Zwrot – jest to odstąpienie od umowy bez podania przyczyny (Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny) w ciągu do 14 dni. Umowa jest uznana za niezawartą, a konsument zwolniony z wszelkich zobowiązań. Zwracany jest towar, a jeśli konsument uiścił jakiekolwiek przedpłaty, należą się od nich odsetki ustawowe.
Wysyłka? Każda strona zwraca przedmiot świadczenia na własny koszt. Klient wysyła przedmiot pocztą lub kurierem, zaś sprzedawca zwraca całość kosztów poniesionych przez Klienta (w tym koszt dostawy).
Kiedy możemy odmówić przyjęcia zwrotu? W ustawie widnieją grupy towarów, których nie da się zwrócić. Są to:
-
świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 1;
-
dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;
-
umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
-
świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
-
świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
-
dostarczania prasy;
-
usług w zakresie gier hazardowych.
Każdy zwrot może być indywidualnie rozpatrzony. Jednak uzasadnienie jakie wystosujemy może być przedmiotem sporu, a sprawa może nawet skończyć się w sądzie. Warto pamiętać, że każdy zwrot jak i jego odmowa to polityka wizerunkowa firmy. Łatwo nadszarpnąć swoją dobrą opinię. Wybór leży po stronie przedsiębiorcy.
Reklamacja – jest to roszczenie z tytułu niezgodności towaru z umową. W tym wypadku sprzedawca odpowiada przez kupującym, jeśli towar w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Kupujący może zażądać naprawienia towaru, wymianę na nowy lub zwrot pieniędzy. Zaliczają się do tego koszty demontażu, robocizny, dostarczenia oraz ponownego doprowadzenia do używalności.
Komentarze